POVOMBO

Burgerschap en gevoelige kwesties

  • Gespreksvoering
  • Organisatie Diversion
  • Duur training 3 uur
  • Max. aantal deelnemers 15
  • Locatie In overleg, locatiekosten zijn niet inbegrepen in de richtprijs

Tijdens de training krijg je theoretische kennis en praktische vaardigheden aangereikt, voor het voeren van een open gesprek over gevoelige, maatschappelijke onderwerpen in het klaslokaal of daarbuiten. De training is een combinatie van theorie, casussen en oefeningen en geeft inzicht in het voeren en begeleiden van een constructieve dialoog.

Inhoud scholing

De trainingen die Diversion verzorgt zijn geschikt voor (teams van) onderwijsprofessionals in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo, en het hbo. De training is er zowel voor leerkrachten en docenten die burgerschap, geschiedenis en maatschappijleer geven, als voor andere vakdocenten en schoolleiders die met deze problematiek te maken krijgen of zichzelf hierin verder willen ontwikkelen.
De training duurt een dagdeel, waarbinnen veel ruimte is voor interactie en oefenen. In de training wordt theoretische kennis aangeleverd over het voeren van schurende gesprekken in het klaslokaal. Vervolgens gaan deelnemers aan de slag met casussen waarin zij praktische vaardigheden krijgen aangereikt en met elkaar gaan oefenen. Thema’s van de training zijn onder andere:

  • Het bespreekbaar maken van maatschappelijke thema’s binnen het lerarenteam. Hoe staan je collega’s tegenover polariserende thema’s zoals het vluchtelingenvraagstuk of seksuele diversiteit? Met een waardenverkenning gaan leraren met elkaar in dialoog over deze kwesties.
  • Gesprekken over de vrije samenleving naar aanleiding van recente gebeurtenissen. Inzicht in en omgaan met achtergronden en extreme opvattingen van leerlingen. Waar botst het in de klas? Hoe ga je om met de informatie die leerlingen zelf (bijvoorbeeld via internet) vergaren? Hoe ga je als docent om met actualiteiten, wat doe je bijvoorbeeld als er een ingrijpende gebeurtenis plaatsvindt in het weekend en jij verzorgt het eerste lesuur wiskunde op maandagochtend?
  • Tips & tricks voor constructieve gesprekken in de klas. Hoe stimuleer je zelfkritisch denken door leerlingen open te bevragen en een kritische spiegel voor te houden? Hoe kunnen leerlingen de dialoog met elkaar voeren?
  • Je rol als procesbegeleider naast die van kennisoverdrager. Praktische oefeningen aan de hand van bewezen gespreks-en dialoogmethoden. Wanneer stel je een grens, en hoe houd je het gesprek open?

Bij elke training wordt maatwerk geboden. Uitgangspunt zijn de behoeften en praktijkervaringen van de school en haar leraren, die door middel van een uitgebreide intake in kaart worden gebracht. Ook krijgen de deelnemers krijgen een fysiek exemplaar van de methodiekbeschrijving ‘Dialoog als burgerschapsinstrument’ mee naar huis.
De training is geschikt voor een groep van maximaal 15 deelnemers, bij een groep van maximaal 30 deelnemers wordt een extra trainer ingezet. De prijs van de training wordt in dat geval aangepast. Tevens is het mogelijk om de training uit te breiden met een terugkommoment, een intervisie, waarbij dieper wordt ingegaan op oefenen en het bespreken van casussen. Ook in dit geval geldt dat de prijs van de training wordt aangepast.

Resultaat scholing

Na deze training beschikken onderwijsprofessionals over de kennis en handvatten die nodig zijn om schurende gesprekken over botsende waarden te voeren en te begeleiden, in het klaslokaal en daarbuiten.

Praktische informatie

  • Richtprijs

    Deze training heeft een richtprijs van € 1.470,15 inclusief btw. Afhankelijk van uw wensen wordt er een offerte opgemaakt.

  • Doelgroep

    Docenten (in opleiding), schoolleiders en praktijkbegeleiders.

Over de aanbieder

Diversion heeft al 20 jaar ervaring in het bespreekbaar maken van taboeonderwerpen en het voeren van schurende gesprekken over botsende waarden, onder andere binnen het onderwijs. We bieden ondersteuning op verschillende manieren, bijvoorbeeld via onze peer education programma’s waarbinnen jonge ervaringsdeskundigen, zogeheten peer educators, in de klas in gesprek gaan over verschillende maatschappelijke thema’s. Ook ondersteunen we onderwijsprofessionals zelf in het bespreekbaar maken van deze thema’s door hen uit te rusten met handvatten om constructieve dialogen aan te gaan. Daarbij zetten we onze ruime ervaring binnen het onderwijs en met de doelgroep jongeren via onze peer education programma’s in, evenals de dialoogmethodiek die we speciaal voor onderwijsprofessionals ontwikkelden. Samen met lerarenopleidingen van de Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool Rotterdam, Tilburg University en de Katholieke Pabo Zwolle en in opdracht van de ministeries van OCW en SZW ontwikkelden we de methodiek ‘Dialoog als Burgerschapsinstrument’, waarbinnen vaardigheden worden aangereikt aan onderwijsprofessionals om het gesprek te blijven voeren met jongeren, zelfs als de verschillen onoverbrugbaar lijken.

 

Contactgegevens aanbieder

sgruteke@diversion.nl
Diversion

Sara Gruteke
020 578 79 97

Geen aanvragen meer mogelijk

In juni 2023 is het project Schurende gesprekken gestart. In de afgelopen tijd zijn er ruim 450 verzoeken voor trainingen ontvangen van zowel po, vo als mbo scholen. Door het grote aantal aanvragen is er geen subsidie meer beschikbaar. Het hele subsidiebedrag van 1,5 miljoen euro is toegekend. Aanvragen worden niet meer in behandeling genomen.

Ander aanbod over gespreksvoering

VOMBO

Training Lesgeven over de Holocaust

Aanbieder: Anne Frank Stichting

In deze training leer je over de educatieve richtlijnen in lesgeven over de Holocaust, bespreken we omgang met beeld- en filmmateriaal en maak je kennis met een breed pallet aan educatieve materialen. 

Lees meer

Lees meer over
POVOMBO

Praten waar het Pijn doet – Docententraining

Aanbieder: Foocus op educatie

Leer hoe je als docent met zelfvertrouwen gesprekken voert over gevoelige thema’s, ook als jouw overtuiging botst met die van studenten. Voor wie écht verschil wil maken in de klas.

Lees meer

Lees meer over
POVOMBO

Debat én dialoog: nuance in meningsverschillen

Aanbieder: The Oracy Institute

Niet óf debat óf dialoog, maar een didactiek die leerlingen leert kritisch én empathisch te denken. Praktisch toepasbaar, direct in je les.

Lees meer

Lees meer over

Ik heb interesse

Burgerschap en gevoelige kwesties