PO

Filosoferen met kinderen, filosofische gespreksvoering

  • Democratie
  • Gespreksvoering
  • Polarisatie
  • Organisatie Lieverlise
  • Duur training minimaal 2 uur
  • Max. aantal deelnemers 25
  • Locatie Op school of nader te bepalen / in overleg

Onder elk ‘’lastig onderwerp’’ liggen vragen. Vragen die meestal voor iedereen interessant en relevant zijn. In plaats van in een strijd terecht te komen probeer je tijdens een filosofisch gesprek samen deze vragen te onderzoeken. Je vormt een “community of inquiry”.

Inhoud scholing

Afhankelijk van de leerwens van de groep kan ingegaan worden op vragen als: Wat is filosofische gespreksvoering?  Wat is een goede filosofische vraag? Hoe kan je een thema introduceren? Welke gesprekstechnieken zet je in? Wat is jouw rol? Hoe zorg je voor een goede afsluiting? Wat zijn de belangrijkste valkuilen?  Hoe gebruik je filosofische gespreksvoering bij ‘’lastige’’ onderwerpen? Tijdens een filosofische gesprek probeer je met de groep als geheel een vraagstuk te onderzoeken en hierin zoveel mogelijk gezichtspunten en argumenten mee te nemen. De leerdoelen zijn zowel inhoudelijk als procesmatig. Inhoudelijk wil je dat de leerlingen meer over het onderwerp te weten komen. Op procesniveau gaat het met name om: leren nadenken, je eigen mening vormen, je eigen mening verwoorden en uiten, de ander aanvullen, naar elkaar luisteren, van mening veranderen, je laten overtuigen. Filosoferen is daarmee nadrukkelijk iets anders dan debatteren, waarbij je (oefent om) de ander te overtuigen van jouw mening en visie op de wereld. Het is geen wedstrijd, er zijn geen partijen en er is aan het einde van de les geen winnaar. Niemand heeft ‘gelijk’. Dit zorgt voor een meer open sfeer. Je blijft weg van de strijd die kan ontstaan als onderwerpen op tafel komen die soms hevige emoties oproepen. De leerlingen zijn één groep. Het doel is om samen een vraagstuk van zoveel mogelijk kanten te belichten. Als gespreksleider moedig je leerlingen daarbij aan om in hun mening te groeien: “Hoe kom ik eigenlijk aan mijn mening en is dat wel een goede bron?” ; ‘’Zou wat die ander zegt ook kunnen kloppen?’’

Resultaat scholing

Leerkrachten hebben een nieuwe manier van reageren op lastige vraagstukken in hun ‘’repetoire’’. Een manier die leidt tot minder conflict, meer diepgang en meer zelfstandig nadenken bij leerlingen.

Praktische informatie

  • Richtprijs

    Deze training heeft een richtprijs van € 480,00 inclusief btw. Afhankelijk van uw wensen wordt er een offerte opgemaakt.

  • Doelgroep

    Leerkrachten, zowel aankomend als zittend, die nieuwsgierig zijn naar filosofische gespreksvoering als tool om lastige onderwerpen in de klas bespreekbaar te maken.

Over de aanbieder

Lise ten Holder is ontwikkelings- en sociaal psycholoog (UvA 2003, cum laude). Zij werkte in meerdere (onderwijs)organisaties als docent/ trainer en was 12 jaar lang vestigingsleider van IMC Weekendschool Amsterdam Zuidoost. Hier werken leerlingen met de meest uiteenlopende achtergronden samen met professionals uit allerlei beroepsgroepen. Inmiddels is zij zelfstandig als docent/trainer op het gebied van burgerschap in de breedste zin van het woord. Lise inspireert graag iedereen in het onderwijs om met nieuwe ogen naar leerlingen en klassensituaties te kijken. Dit kan via filosofische gespreksvoering, diversiteitstraining of burgerschapsspelen. Zij is ook uitvoerend docent burgerschap. Zij filosofeert met kinderen en jongeren van 4 tot en met 18 jaar. Zie ook haar overige aanbod.

Contactgegevens aanbieder

lisetenholder@gmail.com

Lise ten Holder
06 30 40 50 35

Subsidie aanvragen?

De school betaalt eerst de training aan de scholingsaanbieder en vraagt daarna subsidie aan bij het Expertisepunt Burgerschap dat namens OCW de regeling beheert.

Ja, ik heb interesse in

Filosoferen met kinderen, filosofische gespreksvoering

Subsidievoorwaarden

Neem contact met mij op

Ander aanbod over democratie

PO

Schurende onderwerpen: polariseren kun je (af)leren

Aanbieder: Hanze Groningen

Hoe bespreek je gevoelige onderwerpen op school? Hoe voorkom je verdere polarisatie? En hoe ga je om met conflicterende meningen? Daar gaat deze scholing over.

Lees meer

Lees meer over
POVOMBO

Schurende gesprekken, vaardigheden voor een goede dialoog

Aanbieder: Driestar Onderwijsadvies

Ervaar je soms spanning in het bespreken van lastige thema’s in je klas of met collega’s? Heb je de neiging om bepaalde actualiteiten niet meer te bespreken omdat er veel emotie bij komt kijken?

Lees meer

Lees meer over
PO

Blik op de Wereld

Aanbieder: De Kleine Ambassade

Blik op de Wereld is een op-maat-programma dat docententeams uit het PO helpt om burgerschapseducatie aan de hand van een vaste methodiek en middels praktische handvatten naar een hoger niveau te tillen.

Lees meer

Lees meer over

Ik heb interesse

Filosoferen met kinderen, filosofische gespreksvoering