POVOMBO

Onderwaterpraat; het echte gesprek voeren!

  • Deep democracy
  • Gespreksvoering
  • Polarisatie
  • Organisatie Reflectielab
  • Duur training 26 uur
  • Max. aantal deelnemers 15
  • Locatie Op school of nader te bepalen / in overleg

Onderwaterpraat; Het echte gesprek kunnen faciliteren! Onderwaterpraat is een Deep Democratische benaderingswijze in het onderwijs; voor meer verbinding, betere gesprekken en het faciliteren van schurende gesprekken.Veel van onze communicatie vindt onderwater en onbewust plaatst en toch heeft het daarmee veel meer invloed dan wat we daadwerkelijk zeggen. Of we ons gehoord, gezien en of begrepen voelen maakt meer en meer het verschil. Op het moment dat we weinig connectie voelen en het gevoel hebben dat we niet meer gehoord worden, dan geven we wel “onderwater signalen” af. Als deze vervolgens niet gezien worden, dan ontstaat er sabotage, conflict en polarisatie met alle gevolgen van dien. Met onderwater en dieptepraat faciliteren we docenten om schurende en polariserende gesprekken te voeren, om oog te hebben voor de dialoog. Een Diep Democratische benaderingswijze geeft vaardigheden, competenties, connectie en steun en sluit in alle opzichten aan bij burgerschapsonderwijs en de burgerschapsdoelen. Daarmee wordt de docent steeds meer bruggenbouwer en facilitator van het goede gesprek met als resultaat meer verbinding in de hele onderwijsomgeving.

Inhoud scholing

Niets erbij, wel grote impact. Het uitgangspunt is om studenten in balans met hart en hoofd verdiepende gesprekken te leren voeren, verbindend conflicten aan te gaan en actief op zoek te gaan naar het andere in een ander geluid. Thema’s die hierbij centraal staan:-Hoe houden we oog voor de individu in de groep? (De inclusie paradox).

  • Hoe leren we samen verrijkte besluiten te nemen zonder standaard winst en verlies?
  • Hoe kunnen we conflicten oplossen en op verantwoorde manier het conflict en de verschillen bespreekbaar maken?
  • Hoe verhoud je je tot jezelf, de ander en de maatschappij en voer je echt een dialoog, een gesprek? Met open vragen, nieuwsgierig zijn en compassievol luisteren?
  • Hoe zien we het anders in anders-zijn als een verrijking i.p.v. bedreiging?
  • Hoe leren we uitzoomen en creatief op zoek te gaan naar verschillende perspectieven?

We gaan gedurende 4 dagdelen actief aan de slag om de Diep Democratische benaderingswijze en wijsheid van de groep te faciliteren. Vanuit de basisbenadering: eerst connectie dan correctie, gaan we aan de slag met verschillende vormen van dialogen en ontmoetingen.

  • Je leert meer over de 4 oplossingsgerichte competenties die je als docent kunt inzetten om gesprekken te faciliteren. (Trainen, coachen, sturen of instrueren)
  • Je leert op creatieve en efficiënte wijze check-ins te faciliteren om zo aandacht te hebben voor wat er onderwater (emoties, gevoelens, gedachten) speelt.
  • Je leert op creatieve en efficiënte wijze af te sluiten (check-out), met oog voor verbinding.-
  • Je leert studenten uit te zoomen, op zoek te gaan naar verschillende perspectieven en daarmee extra samenwerkingen en 21 century skills aan te boren. – Je leert groepsbewustzijn te faciliteren en oog te hebben voor alles wat er onderwater speelt, door andersoortige vragen te stellen en geluiden, meningen en gedachten te verspreiden en wijsheid van de groep eraan toe te voegen.
  • Je leert studenten op andere manieren dialogen te voeren. Uitspreken kan verbaal, maar evengoed non-verbaal. Met een gesprek op voeten ervaren leerlingen dat ze van mening mogen en kunnen wisselen, omdat er altijd meerdere perspectieven zijn. Zo leren studenten flexibiliteit in hun denken en luisteren naar zichzelf èn anderen. Bovendien doet het hele lijf mee door in beweging standpunten in te nemen.
  • Docenten kunnen de techniek van “let’s talk”, het echt uitpraten en niet gevoerde gesprek tussen studenten en collega’s faciliteren, maar staan zelf ook open voor het echte gesprek, om de samenwerking en onderlinge wisselwerking te verbeteren.
  •  Je leert als docent ook wederkerigheid te faciliteren en te kunnen positioneren als kennisdrager met natuurlijke hiërarchie. Hiermee heb je aandacht voor de nieuwe autoriteit die om verbinding, aandacht en natuurlijk leiderschap vraagt. Waarin je als docent niet uitsluit maar juist opschaalt, of extra aandacht weet te bieden op momenten dat er ongewenste situaties of conflicten zijn.

Je volgt 4 dagdelen fysieke scholing met heel veel oefenen aan de hand van eigen vraagstukken en actuele thema’s polariserende standpunten die spelen in het onderwijs. De dagdelen hebben we ondergebracht a.d.h.v. onderwater metaforen:

Dagdeel 1 Watertrappelen meta skills om gesprekken te faciliteren.

  • Wat is Onderwaterpraat en welke metaskills vraagt dit van de docent (compassie, neutraliteit en superluisteren)
  • 4 oplossingsgerichte competenties als docent: sturen, instrueren, coachen en doceren.
  • De kracht van een check – in als dagelijkse routine; hoe zorg je ervoor dat iedereen zich gehoord en gezien voelt.
  • Dialoog faciliteren: wat is het verschil tussen dialoog en discussie? Aan de slag met dialoog vaardigheden.

Dagdeel 2 Bubbelbad en golven, op zoek naar de parels van het gesprek

  • Herken de sabotagelijn in de groep; wat gebeurt er met niet gehoorde stemmen?
  • Actief op zoek naar het alternatief van een meerderheid. Hoe sluit je meerdere perspectieven in, i.p.v. uit?
  • Verspreidt het alternatief.
  • Tot gedragen en verrijkte besluitvorming komen.

Dagdeel 3 Duiken: Conflicterende belangen en standpunten: let’s talk

  • Facilitatorschap; hoe zorg je voor het faciliteren van een veilige omgeving? Spelregels voor het goede gesprek bepalen.
  • Inclusie paradox: wees jezelf maar pas je aan
  • Hoe werk je met de onderstroom van discussie en polarisatie?
  • Faciliteren van het niet gevoerde gesprek; bij conflict en sabotage.
  • De individu versus de groep: hoe zorg je voor “verspreiding”?
  • Hoe faciliteer je conflicten zonder uit te sluiten?

Dagdeel 4 Vissen vangen: Herstel van relaties en verbindingen

  • Gouden pijlen; herstel van relaties
  • Check-out faciliteren; hoe rond je gesprekken echt af?
  • De wederkerige docent; hoe sta je open voor het andere, in de ander?

Naast scholing ontvang je inspirerend materiaal, oefensuggesties en extra inspiratie bijvoorbeeld podcasts en artikelen die jouw leerproces ondersteunen. En je wordt uitgenodigd voor 4 intervisie terugkom bijeenkomsten a 2,5uur, met veel verdiepend reflecteren en oefenen.

Resultaat scholing

Samen met leerkrachten faciliteren we gesprekken en leren wij hun hoe de elementen uit Onderwaterpraat in de dagelijkse routines van het onderwijs een plek kunnen krijgen. Niets erbij, wel een beetje anders en zeker met grote impact. Het uitgangspunt is om leerlingen in balans met hart en hoofd verdiepende gesprekken te leren voeren, verbindend conflicten aan te gaan en actief op zoek te gaan naar het andere in een ander geluid. Thema’s die hierbij centraal staan:

  • Hoe leren we samen leven?
  • Hoe leren we samen besluiten te nemen zonder winst en verlies?
  • Hoe kunnen we verbindend ruzie maken waarin er altijd winnaars zijn?
  • Hoe verhoud je je tot jezelf, de ander, de maatschappij en de aarde (Ubuntu) en voer je echt een dialoog, een gesprek? Met open vragen, nieuwsgierig zijn naar elkaar en compassievol luisteren? Na deze leergang kunnen leerkrachten schurende en polariserende gesprekken begeleiden en faciliteren.

Praktische informatie

  • Richtprijs

    Deze training heeft een richtprijs van € 6.250,00 inclusief btw. Afhankelijk van uw wensen wordt er een offerte opgemaakt.

  • Doelgroep

    Leerkrachten, docenten, instructeurs, ondersteunend onderwijspersoneel ( maatschappelijk werk, coaches, zorgcoordinator, directie. Scholing is op HBO niveau..

  • Leervorm/werkvorm

    Theorie en veel oefenmomenten inclusief gezamenlijke rollenspelen en praktische werkvormen>

Over de aanbieder

Reflectielab; het expertise centrum voor reflectieve ontwikkeling, gespreksvoering en samenwerking. Ervaring met het faciliteren van schurende gesprekken en Deep Democratische besluitvormingen

Contactgegevens aanbieder

summer@reflectielab.nl
Reflectielab

Summer Koster
06 54 90 79 63

Geen aanvragen meer mogelijk

In juni 2023 is het project Schurende gesprekken gestart. In de afgelopen tijd zijn er ruim 450 verzoeken voor trainingen ontvangen van zowel po, vo als mbo scholen. Door het grote aantal aanvragen is er geen subsidie meer beschikbaar. Het hele subsidiebedrag van 1,5 miljoen euro is toegekend. Aanvragen worden niet meer in behandeling genomen.

Ander aanbod over deep democracy

PO

Schurende onderwerpen: polariseren kun je (af)leren

Aanbieder: Hanze Groningen

Hoe bespreek je gevoelige onderwerpen op school? Hoe voorkom je verdere polarisatie? En hoe ga je om met conflicterende meningen? Daar gaat deze scholing over.

Lees meer

Lees meer over
POVOMBO

Yes het schuur(t)DD!

Aanbieder: Inge Smak

Word je soms overspoeld door de verschillende meningen, spanning en gedoe in de klas? Wil jij leerlingen van en met elkaar laten leren en tegelijk zelf stevig blijven staan als docent om adequaat en sensitief te kunnen handelen? Wij bieden een interactief programma aan op basis van de methode Deep Democracy.

Lees meer

Lees meer over

Ik heb interesse

Onderwaterpraat; het echte gesprek voeren!